وبلاگ آموزشی استاد شایسته

وبلاگ آموزشی استاد شایسته

انتخابی از مطالب و داستانهای آموزنده درباره مدیریت، اقتصاد، روانشناسی، موفقیت ، سلامت؛ و نظرات شخصی نویسنده
وبلاگ آموزشی استاد شایسته

وبلاگ آموزشی استاد شایسته

انتخابی از مطالب و داستانهای آموزنده درباره مدیریت، اقتصاد، روانشناسی، موفقیت ، سلامت؛ و نظرات شخصی نویسنده

بوت کمپ چیست ؟

بوت کمپ (Boot Camp) = یک دورۀ آموزشی تحت ‌فشاربرای یادگیری سریع مهارتها لازم جهت اشتغال است .

در ابتدا این عبارت به معنای کمپ‌های نظامی آموزشی بود که برای استخدام نیروهای جوان برگزار می‌شد. کمپ‌های آموزشی خشن و سرسختی که در پی آن ارتش به دنبال استخدام نیروهای کارآمد و با پتانسیل بود. این واژه در سال ۱۸۸۸ توسط ارتش آمریکا برای کمپ‌های آموزشی سخت و فشرده بوجود آمد، اما این عبارت نیز در حوزه‌های دیگر ولی با همان مفهوم کلی استفاده می­‌گردد.

بوت کمپ معمولا برای دوره‌های آموزشی فشرده و کاملا مهارتی استفاده می­‌شود که فرد با شرکت در آن‌ها طی فرآیند منظم هر روزه، دانش کاربردی را در زمینه‌ای مشخص به صورت تخصصی بدست می‌­آورد و سپس می‌تواند به صورت حرفه‌ای وارد آن حوزه شود.

معمولاً بوت‌‌کمپ‌ها به صورت حضوری و تمام‌وقت برگزار می‌شود هدف از بوت کمپ این است که کلاس درسی باشد پر از کارآموزانی که تاکنون درآن زمینه فعالیت حرفه‌ای نداشته‌اند. سپس به آن‌ها کمک می‌کنند تا شغل متناسب با بوت کمپ موردنظرخود را پیدا کنند.
  نحوه تشکیل و شرایط دوره  بوت کمپ :
تقریباً همه اشخاص علاقه‌مند می‌توانند در دوره بوت کمپ شرکت کنند اما بیشترین آمار مربوط به دانش آموزان و دانشجویان فارغ‌التحصیل است که هنوز وارد بازار کار نشده‌اند و در اصطلاح بیکار جویای کار را شامل می شود اما بیشترین افرادی که در این دوره ثبت‌نام می‌کنند، بزرگسالان با میانگین سنی 17 تا 35 سال و افرادی که قصد تغییر شغل دارند می باشد.

نحوه آموزش در این دوره‌­ها به­ صورت کارگاهی و کاملا عملی بوده و دانش پذیران به صورت فعال در این دوره‌ها شرکت خواهند داشت سرفصل‌های آموزشی نیز طوری طراحی شده است که ضمن پیوستگی مطالب، بالاترین میزان تأثیرگذاری وجود داشته باشد.

بوت کمپ در واقع یک دوره آموزشی فشرده و هدفمند، برای پرورش افراد با استعداد و علاقه‌مند است. این دوره که در رشته‌ها و حوزه‌های تخصصی مختلف برگزار می‌شود، ویژه بازار کار طراحی می‌شود. بنابراین این چنین رویدادها یک فرصت استثنایی و تکرارنشدنی برای دانشجویانی است که هیچ سابقه کاری مرتبطی با رشته خود ندارند و می‌خواهند یک ورود حرفه‌ای و هوشمندانه به دنیای سازمان‌ها و کسب و کار ها داشته باشند.

در حال حاضر درکشور ما یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به فارغ‌التحصیلانی است که دارای توان تئوری بسیار بالایی هستند اما به خاطر نداشتن تجربه عملی در شرکت‎ها جایی برای آن‌ها وجود ندارد. بوت کمپ به عنوان یک روش نوین (حداقل در ایران) برای پا گذاشتن به بازار کسب و کار، می‌تواند یک پلی میان صنعت و مرکزآموزشی باشد. . برای حضور در این دوره‌ها الزامی به تحصیل در رشته‌های دانشگاهی مرتبط نیست، اما داشتن استعداد، پشتکار فراوان و همچنین آشنایی اولیه با مبانی مرتبط ضروری است.

دقت داشته باشید که بوت‌کمپ‌ها جادو نمی‌کنند، بلکه به شما کمک می‌کنند تا با آمادگی بیشتر با چالش‌های واقعی در بازار کار روبه ‌رو شوید. مطالب مهمی که بوت‌کمپ‌ها در طول دوره به شما می‌آموزند موجب می‌شود تا در مصاحبه شغلی و روند استخدام با مشکلات کمتری روبه‌رو شوید و بتوانید به شغل مناسبی دست پیدا کنید.

 مزایای بوت کمپ
صرفه جویی در طول زمان :
شما بجای آموزشهای خسته کننده چند ساله می توانید به بوت کمپ های فشرده چند ماهه بپیوندید ودر کمتیرین زمان طی یک برنامه منظم به یک حرفه ایی بدل شوید، ودر کنار یادگیری تئوریک، به کار عملی بپردازید و با تلفیق دانش و تجربه از آنچه در این دوره ها می‌آموزید، استفاده کنید.

شبکه سازی :
شما با ورود به دوره بوت کمپ، به احتمال فراوان افرادی شبیه به خودتان را ملاقات می‌کنید که همانند شما یک هدف را دنبال می‌کنند. وعلاوه بر این با کانال ارتباطی که مرکز آموزشی با بخش خصوصی ، دولتی و کاریابی ها دارد خیلی زود به شغل واهدافتان خواهید رسید.

درک عمیق نظم و کار تیمی :
بوت کمپ ها عموما کوتاه و فشرده هستند و شما می‌بایست با حداکثر انضباط و تلاش فردی خود حضور یابید تا هم از فرایند یادگیری، عقب نیفتید و هم در کار تیمی، در کنار سایر افراد شرکت کننده، نقش خود را بدرستی ایفا کنید.در کنار اینها شما با همفکری و مشورت کردن با یکدیگر، به ایده‌های پخته‌تری دست می‌یابید و از تجربیات افراد بیشتر بهره‌مند می‌گردید.

استخدام و اشتغال قطعی :
ما رزومه و توانایی های علمی و مهارتی شما را به شرکت‌ها و سازمانهای متقاضی ارائه می‌کنیم و به موازات دوره با آموزش نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای، فنون مذاکره و مصاحبه استخدامی شما را تا پشت میز کارهمراهی می کنیم.

راه ‌اندازی استارت‌آپ:
یکی از انتخابهای جذاب شما می تواند این باشد که تیم‌های 4 یا 5 نفره تشکیل بدهید و روی یه ایده ناب به صورت مشترک سرمایه‌گذرای و یک دفتر یا شرکت استارآپ (نوپا) تاسیس کنید.

آزادکاری:
شما می توانید پس از پایان دوره به صورت فردی (فریلنسینگ) یا آزادکاری برای خوتان کار کنید . یعنی با دریافت یک پروژه از یک شرکت یا سازمان و انجام آن در خانه و دریافت دستمزد توافق شده مشغول شوید.

مهاجرت:
اگر تمایل به مهاجرت نیز دارید می توانید با مهارت هایی که آموزش دیده اید براساس امکان سنجی و نیاز کشور مقصد را یافته و با دریافت یک مدرک با کد بین المللی اقدام کنید.

ثبت نام دوره و اشتغال
بعد از پر کردن فرم درخواست ثبت نام و گفتگوی اولیه با کارشناسان، گام اول برای حضور در بوت‌کمپ‌ها و شرکت در آزمون ارزیابی و مصاحبه حضوری با شما یک قرارداد بسته می‌شود که در صورت انجام مسئولانه تکالیف و پروژه‌ها اشتغال شما  تضمین می شود. سپس برای کار اصلی آموزش  می بایست هر روز به مدت حداقل 20 و حداکثر 30 ساعت در هفته طبق برنامه در محل آموزشگاه حاضرشوید.

آزمون ارزیابی ورودی به صورت تستی و سپس مصاحبه و آزمون عملی جهت تعیین توانایی افراد با سؤالاتی ازهوش و استعداد تحصیلی،‌ مبانی مقدماتی کامپیوتر و زبان و مقدماتی از دوره مربوطه برگزار خواهد شد. که اصلا لازم نیست شما هیچ نگرانی بابت این آزمونها داشته باشید چون در صورت نیاز برای شرکت در یک دوره پیش نیاز راهنمایی لازم به شما داده خواهد شد.  نهایتا پس از حضور و گذراندن کامل دوره که با حل تمرین زیاد و ممارست عملی برای یافتن پاسخ‌ها همراه است در آزمون پایانی شرکت کرده و در صورت قبولی برای استخدام به محل شرکت های خصوصی و نهادهای دولتی متقاضی نیروی متخصص معرفی شده یا شخصا کسب و کارخودتان را شروع می کنید.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد