وبلاگ آموزشی استاد شایسته

وبلاگ آموزشی استاد شایسته

انتخابی از مطالب و داستانهای آموزنده درباره مدیریت، اقتصاد، روانشناسی، موفقیت ، سلامت؛ و نظرات شخصی نویسنده
وبلاگ آموزشی استاد شایسته

وبلاگ آموزشی استاد شایسته

انتخابی از مطالب و داستانهای آموزنده درباره مدیریت، اقتصاد، روانشناسی، موفقیت ، سلامت؛ و نظرات شخصی نویسنده

تعریف منتور و بیزینس کوچ چیست؟

کوچینگ علمی است که شما باید با توجه به سوالات قدرتمند، مراجع را به باور برسانید که خودش از درون به جواب سوالاتش برسد. منتورینگ علمی است که شما با توجه به راهکارها، تجربه‌ها و علمی که دارید و پیشنهادی که می‌توانید در آن مسیر بدهید، به مراجع راهکار و پیشنهاد ارائه می‌دهید.

چه فرقی بین منتور و کوچ است؟

منتور به عنوان کسی است که در یک مبحث خاص راهکار ارائه می‌دهد. مثلا شما در تبلیغات چهره موفقی هستید، یک شرکت تبلیغاتی شناخته‌شده‌ای دارید و کسانی که می‌خواهند وارد این صنف بشوند، سراغ شما می‌آیند و از شما برای شروع و اجرای کارشان راهنمایی می‌گیرند. با یک مثال کمی واضح‌تر، مثلا شما می‌خواهید کسب ‌و ‌کاری راه بیندازید. دوست‌تان به شما می‌گوید به فلانی زنگ بزنید و از او کمک بگیرید، فلانی در این کار بوده و تجربیات ارزشمندی دارد. آن شخص منتور است‌‌. علم منتورینگ به صورت جدا تدریس می‌شود

ولی کوچ به فردی گفته می‌‍‌‌شود که طبق صلاحیت‌های دوازده‌گانه ACF دوازده مهارت را یادگیری و تمرین کرده باشد؛ مهارت‌هایی شامل گوش‌شنوا، بازخورد اثربخش، پرسیدن سوالات قدرتمند و… و این مهارت کوچینگ را در جلسات به اجرا می‌گذارد و با توجه به سوالات قدرتمند کاری می‌کند که طرف به جواب برسد.  در واقع کوچ مراجع را به جواب می‌رساند ولی منتور شخصا راهکار ارائه می‌دهد.

‌طبق نتیجه‌گیری ما بهترین علم برای رشد کسب‌ و‌ کار، همزمانی منتورینگ و کوچینگ است. کاری که ما در این 2 سال انجام دادیم. یک سوال قدرتمند می‌پرسیم، وقتی سوال را پرسیدیم، یک راهکار قدرتمند ارائه می‌دهیم نه راهکار قطعی بلکه به عنوان پیشنهاد و البته همیشه پیشنهاد برای ما جواب داده است.

استخدام منتور و بیزینس کوچ برای کدام بیزینس‌ها و استارتاپ‌ها ضروری است؟

تمام بیزینس‌های جهان به کوچ و منتور نیاز دارند؛ چه در سطح ماهی 100میلیارد درآمد و چه در سطح ماهی 1میلیون. همیشه باید یک نفر وجود داشته باشد که کسب ‌و کار شما را از بیرون ببیند. چه‌بسا که این کار با علم  باشد و دستاورد داشته باشد.

آیا آمار و گزارشی از بیزینس‌هایی که از منتور و کوچ در کار استفاده کردند و اثرش را اعلام کردند دارید؟

آمار جهانی‌‌ معتبر و بسیار زیادی در سایت‌های تخصصی موجود است. افرادی همچون بیل گیتس و برایان ترایسی هم  نمونه‌های جهانی زیادی را بیان کرده‌اند. برایان تریسی از جمله مشهورترین و حرفه‌ای‌ترین‌ها‌ست و به‌صورت کاملا آماری در سایت ACF اعلام کرده‌اند 93‌درصد از کسانی که از علم منتورینگ و کوچینگ استفاده کرده‌اند، رضایت دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد